آگونیست های گیرنده ی  GLP-1خطر پارکینسون را در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهند

3 نوامبر 2020 - محققان اعلام کردند که آگونیست های گیرندهGLP-1 ، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش می دهد.

یک تیم از محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) گفتند: این یافته ها مهم هستند زیرا ممکن است به معنای یک استفاده دیگر از این داروها در آینده برای محافظت از مغز باشد.

این مطالعه شامل بررسی سوابق پزشکی بیش از 100 هزار فرد مبتلا به دیابت نوع 2 بود.

این تیم تحقیقاتی تأیید کرد که افراد مبتلا به نوع 2 در مقایسه با گروه دیگری از افراد که دیابت ندارند، بیشتر دچار پارکینسون می شوند.آنها دریافتند که این خطر در حدود 60٪ در بین افرادی که از اگزناتید (آگونیست گیرنده ی GLP-1) استفاده می کنند، کاهش می یابد.

پروفسور Tom Foltynie، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله از انستیتوی مغز و اعصابQueen Square  در دانشگاه کالج لندن، گفت: مطالعه ی ما شواهد موجود در مورد ارتباط بین دیابت نوع 2 و بیماری پارکینسون را تقویت کرده است، اگرچه روشن است که اکثر افراد دیابتی به سمت ابتلا به پارکینسون پیش نخواهند رفت.

او افزود: شواهد حاصل از تحقیقات ما به شواهدی اضافه شده است که می گویند: اگزناتید ممکن است به پیشگیری یا درمان بیماری پارکینسون، با تأثیر بر روند بیماری و نه فقط کاهش علائم کمک کند، اما ما باید قبل از هر گونه توصیه ای با ادامه ی آزمایشات بالینی این نتیجه را تایید کنیم.

این تیم در حال آماده سازی برای انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه است، جایی که آنها تأثیر exenatide را برای مبتلایان به پارکینسون بررسی خواهند کرد.

این دارو با افزایش ترشح انسولین و در عین حال کاهش سطح بیش از حد گلوکاگون، عمل می کند.

در مطالعه ی قبلی، به رهبری پروفسور Foltynie، کشف شد که افراد مبتلا به پارکینسون که به مدت یک سال به صورت هفتگی اگزناتید تزریق می کردند، در آزمایش های حرکتی عملکرد بهتری نسبت به افرادی داشتند که دارونما تزریق می کردند.

یکی از نویسندگان ارشد این مقاله، دکتر Li Wei از دانشکده داروسازیUCL ، افزود: ممکن است برای پزشکان مفید باشد که هنگام تجویز داروهای دیابت نوع 2 ، سایر عوامل خطر بیماری پارکینسون را در بیماران خود بررسی کنند، اما برای تأیید پیامدهای بالینی استفاده از اگزناتید، تحقیقات بیشتری لازم است.

یافته های این تحقیق در مجله Brain منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/nov/glp-1s-found-to-reduce-parkinsons-risk-among-those-with-type-2-diabetes.html